چگونه می توان فرزند مشترک را ممنوع الخروج کرد؟

چگونه می توان فرزند مشترک را ممنوع الخروج کرد؟

ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک، یکی از وقایعی است که ممکن است بعد از طلاق یا حتی در طول زندگی مشترک رخ دهد. در واقع در صورتی که یکی از زوجین ترس خارج شدن از کشور طرف مقابل همراه به همراه فرزند خود را داشته باشد، می تواند با ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک، مانع از این اتفاق شود، لذا از آنجایی که این موضوع معمولا در دعاوی طلاق رخ می دهد، باید بدانید که حضانت فرزند مشترک و شرایطی که دادگاه برای سرپرستی وی مشخص کرده است، می تواند تاثیر بسزایی در ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک داشته باشد.

در واقع مسئله ای که باید به آن توجه کرد این است که ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک به صورت مستقیم به موضوع حضانت و سرپرستی وی بستگی دارد؛ از طرفی پدر یا جد پدری به عنوان ولی خاص شناخته می شوند، فلذا همواره این حق برای آنها وجود دارد، که بتوانند مانع از خروج فرزند یا نوه خود از کشور شوند. 

موضوعی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که مهم ترین مسئله در این مورد، سرپرستی و حضانت فرزندان است، لذا در این خصوص با چند حالت رو به رو هستیم، ابتدا اینکه زوجین از یکدیگر جدا نشده باشند. در این صورت مسلما و قطعا حضانت فرزند با پدر خواهد بود و این پدر است که به عنوان ولی شناخته می شود. اما اگر طرفین از یکدیگر جدا شده باشند، غالبا حضانت و سرپرستی به پدر واگذار می شود، مگر این که این حضانت از طرف پدر مورد قبول قرار نگیرد و یا این که زوجه بتواند نسبت به عدم صلاحیت پدر اقدام کند. در این صورت حضانت به مادر داده می شود، البته در هر دو حالت نیز همچنان پدر به عنوان ولی شناخته می شود و از اختیاراتی برخوردار خواهد بود.

نکته ای که باید بدانید این است که در هر حالتی پدر به عنوان یک ولی خاص از حقوقی برخوردار است که می تواند از آن در مواردی مانند ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک استفاده کند. از این رو پدر بدون نیاز به دستور دادگاه و تنها با مراجعه به اداره گذرنامه در چند ساعت نسبت به ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک اقدام نماید، اما این موضوع در خصوص مادر متفاوت است. در واقع اگر مادر بخواهد نسبت به ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک اقدام کند، باید از طریق دادگاه گام بردارد. در این صورت لازم است که مادر ثابت کند که خارج شدن فرزند او از کشور می تواند به ضرر وی باشد و یا این که امکان دیدار و ملاقات با فرزند را از دست خواهد داد؛ در این صورت چنانچه که پدر نتواند تضمینی برای بازگشت فرزند به کشور ارائه دهد، امکان ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک توسط مادر ایجاد می شود.